Az vagy, amit meg(v)eszel


Az élelmiszer fogyasztás vizsgálata az adott népesség étkezési kultúráját tükrözi. Száz évvel ezelőtt a szegényebb rétegek számára a szalonna (zsír), valamint a krumpli és a kenyér (szénhidrát) jelentették az „ételt”. A manapság divatos egészség-kultúra és fogyókúra-mánia előtérbe helyezte a zöldség és gyümölcs fogyasztást. 2010-ről 2011-re, a teljes lakosságon belül nőtt a zöldség (+9%) és gyümölcsfogyasztás (+3%), és csökkent a cukor (-9%), tej (-6%) és zsiradékok (-4%) fogyasztása, ami arra utal, hogy az élelmiszer fogyasztásunk egészséges irányba mozdult el. Hosszabb időtávot figyelembe véve azonban a változás egyáltalán nem egyértelmű: 2011-ben a 2002-es zöldségfogyasztásunknak mindössze 75%-át teljesítettük, a gyümölcsfogyasztásunk pedig évről évre nagyon változó.
Az viszont egyértelmű, hogy mind a mai napig, a szegényebb rétegek a zöldség, gyümölcs, tojás és a hús- halfélék fogyasztásán spórolnak.

A lakosság anyagi helyzetét jól jellemzi, hogy milyen tartós fogyasztási cikkekkel rendelkezik. A legszegényebb ötödben sokkal kevesebb a saját tulajdonú személygépkocsi, a céges mobiltelefon, a hordozható számítógép, a digitális fényképezőgép és a mosogatógép. Előfizetéses telefon helyett szívesebben használnak kártyásat, és ugyan gyakorlatilag mindenkinek van színes televíziója az országban, de a szegényebbek között kevesebbnek van plazma, LCD technológiával működő készüléke.

Kapcsolat

Mandora Tanácsadó Kft.
cím: 1204 Budapest, Előd u. 84
e-mail: info@mandora.hu
mobil: +3620/7751618

Blog eredeti helye: szamvarazs.blogspot.hu